To jedno z
naszych większych opracowań. Obejmuje ono
: - Układy napędowe zasilane z akumulatorów 24V, sterowane impulsowo ze zwrotem energii przy hamowaniu. - Sterowanie prędkościowe w zakresie od 5 do 1200 mrad/s - Maksymalne przyspieszenie kątowe - 1,2 rad/s2, ograniczone cyfrowo (układ dysponuje 100 % zapasem mocy !) - Układ sterowania aretowaniem głowicy rakiety p-lot. - Układy kontroli i sterowania funkcjami wyrobu. - Układ interfejsu zdalnego sterowania (już prototyp był przystosowany do zdalnego sterowania, lecz z uwagi na brak możliwości pewnego zorientowania tego lekkiego wyrobu - na skutek wkopywania się w grunt - dalsze prace wstrzymano). |
|
Wszystkie układy elektroniczne są całkowicie opracowane w naszej firmie, od prototypu do serii próbnej znajdującej się aktualnie w eksploatacji. Układ charakteryzuje się bardzo małym zapotrzebowaniem na energię. Na komplecie akumulatorów 24 V 165 Ah w trakcie badań prowadzone były próby nawet przez 2 tygodnie bez doładowywania ! Prototyp przystosowany był do zdalnego sterowania, za pomocą stacji naprowadzania. jednakże w czasie prób okazało się, że posadowienie wyrobu nie jest wystarczająco stabilne, aby można było przyjąć je za punkt odniesienia. Wynika to z faktu powstania dużych sił w czasie strzelania, a wyrób jest stsunkowo lekki i posadowiony jedynie na trzech podporach, łatwo wkopujących się w miękki grunt. Z tego też powodu koncepcja ta została zawieszona. |
To także dość poważne przedsięwzięcie, obejmujące : - układy napędowe wyrzutni WM-122 (na bazie BM-122, ze zmienszoną ilością wyrzutni do 20) - układy przeliczników danych wyliczające nastawy wyrzutni w funkcji danych celu - układy przekazywania danych z instalacji okrętu do systemu pozwalające na automatyczne wprowadzenie współrzędnych celu, z odległością i azymutem włącznie. System ten przeznaczony był dła kontrahenta zagranicznego - pracuje niezawodnie już 3 lata w klimacie tropikalnym. Należy dodać, że każdy z elementów systemu jest w pełni wymienny - wszystkie dane niezbędne dla konfiguracji są przechowywane w wielu jednostkach połączonych liniami interfejsu. Gdy wymieniony zostanie jeden element, układ samoczynnie odczytuje właściwe dane z pozostałych elementów systemu. W ten sposób nie jest potrzebna ponowna kalibracja czy regulacja bloków. |
|
Układ ten można łatwo zaadaptować do znanej wyrzutni BM-122. Zasilanie układów napędowych odbywa się z akumulatorów 24V, a takie samo zasilanie dostępne jest na samochodzie-podwoziu wyrzutni w wykonaniu lądowym. Modernizacja byłaby dość łatwa, gdyby tylko ktoś chciał zamienić stare zespoły prądnicy 110V i silników sterowanych przekaźnikami na nowoczesne układy elektroniczne. Również wykonanie przelicznika nie stanowi problemu - zagadnienie jest już przecież opanowane i przetestowane. Ale znów ten kryzys i notoryczny brak pieniędzy na podstawowe rzeczy ...... Kto w takiej sytuacji myśli o modernizacji ??? |